v

OM PROJEKTET

Konspiration! är en föreställning av Musikteater Unna om konspirationsteorier som blandar storytelling och skådespeleri. Två journalister skapar en ny konspirationsteori där alla mobiltelefoner sägs vara avlyssnade av svenska staten och skickar ut den i världen genom digitala kanaler. Deras mål är att visa en dokumentär om sitt arbete som pedagogiskt visar alla knep som används för att få oss att tro på konspirationsteorier. I föreställningen får vi följa bygget steg för steg.

Målgruppen är högstadiet, gymnasiet och vuxna.

På scen är det två skådespelare/scenberättare som både gestaltar journalsiterna och för handlingen framåt genom muntligt berättande. 

Regissör är av en av världens absolut bästa muntliga scenberättare, fransmannen Abbi Patrix som turnerat med storytelling världen runt sedan 80-talet.

Samarbeten
Vi ser möjligheter till, och söker, samarbeten med olika aktörer, instanser och organisationer. Samarbetena kan vara av olika omfattning och ha varierande innehåll. Vi söker samarbeten kring replokaler, spelplatser, skådespelare, premiärscen/skola, teknik, marknadsföring, referensgrupper av elever och lärare för input kring manus, iscensättning, skapande av lärarhandledning, workshopen "Skapa din egen konspiration!" etc. Möjligheterna är många och endast fantasin sätter gränserna!

Kulturrådet stödjer produktionen som har planerad premiär i dec 2018.

HANDLING

Det är valår. Adam och Kalona är två medelålders journalister som befinner sig i media-sveriges periferi. De bestämmer sig för att skapa en konspirationsteori där alla mobiltelefoner sägs vara avlyssnade av svenska staten. Deras konspirationsbygge filmdokumenteras och TV4 har lovat att sända den under valspurten på bästa sändningstid. Syftet är att visa hur lätt det är att låta sig förföras av högerkrafternas absurda och konspirationsinfluerade retorik och på så sätt få väljarna att reflektera över populisternas löften och förenklingar. Adam och Kalona går all in för sin konspiration och låtsas även inför sina vänner och sina vuxna barn att de kommit något stort på spåren och har ett scoop som ska stjälpa den sittande regeringen. Människor omkring dem börjar ta avstånd. Allt för att vinna trovärdighet inför den avslöjande dokumentären på TV4. Men konspirationen kapas av extremhögern och får fart på sociala medier. Riksmedia återger konspirationen som århundradets skandal, teknikfientliga rörelser vinner mark och till slut vill inte TV4 sända den utlovade dokumentären. Adam och Kalona koras som hjältar av Sverigevännerna.

KONSTNÄRLIGHET

I Konspiration! använder vi oss att scenberättande, skådespeleri, levande musik och ljuddesign. Rekvisitan är minimal.

Johan Theodorsson är scenberättare och skapar föreställningens manus. Det muntliga berättandet ger oss obegränsade möjligheter i tid och rum att gestalta alla slags händelser. Publiken skapar sina egna bilder av dramatiken och blir därigenom delaktiga i scenframställningen. För att att åstadkomma dynamik och konstrast mot berättandet använder vi oss av teatergestaltning i utvalda scener. Skådepelaren/berättaren växlar mellan berättande och gestaltning i föreställningen.

Anders Peev är föreställningens ljuddesigner, kompositör och musiker. Ljudet är föreställningens rekvisita och ger händelseförloppet en rumslig placering och illustrerar delar av berättelsen som inte återges i dialog eller berättande. Musiken i berättelsen fungerar också som ett fristående narrativt verktyg. När musikaliska motiv upprepas och associeras med karaktärer och platser kan de genom musikalisk modulation förmedla information till publiken, oberoende av dialog och scenberättande. Eftersom berättande till stor del är improvisation utifrån fastlagd dramaturgi och händelseförlopp måste ljuden och musiken interagera med scenkonstnärerna i realtid.

Under skolföreställningarna tänker vi oss att Konspiration! blir en klassrumsföreställning där bänkar och stolar blir en del av spelplatsen. Det trånga och brokiga klassrummet gör att både karaktärerna kommer varandra närmare och att ensemblen kommer närmare publiken. Offentliga föreställningar kommer att spelas på traditionella teaterscener.

PEDAGOGIK

Efter föreställningen följer ett pedagogiskt upplägg med övningar och diskussioner. Målet är att föreställningen på ett spännande och pedagogiskt plan visar det orimliga i konstruktionen av en konspirationsteori. Men också det farliga med att tro på resonemang utan källkritik. Syftet är att få publiken att ifrågasätta både den information som de tar del av och sig själva som tolkare av densamma. Att bli kritiskt tänkande. Att i anslutning till föreställningen arbeta med eleverna/publiken och en pedagogisk expert med uppgiften "Skapa din egen konspiration!" för att genom det arbetet öva på mediekritik och källkritik, att få syn på och dissekera de mekanismer som ligger bakom skapandet av konspirationer samt det orimliga i argumenten som används i uppbyggandet av dem, för att därigenom vässa sina egna förmågor till ett kritiskt förhållningssätt till medier och källor i allmänhet och konspirationer i synnerhet.

Musikteater Unna är medlem i följande organisationer. Läs mer på Om Musikteater Unna