v

KALLOCAIN

En berättelse om det viktiga du aldrig vågade säga.

Av Karin Boye 

En dystopi om sanningsdrogen som ger världsstaten kontroll över medborgarnas tankar. I det karga och storslagna kalkbrottet i Hide gestaltas Karin Boyes litterära mästerverk av en ensam skådespelare med ett sammanbitet metalband. 

Spelperiod 
30 juli - 3 aug 

Tid
20.00 

Spelplats
Hide kulturbrott
Vägbeskrivning

Föreställningen är ca 2 h lång med paus 

Manus
Johan Theodorsson

Musik
Anders Peev

Regissör
Torgrim Mellum Stene

På scen
Leo Kall - Johan Theodorsson
Elgitarr - Anders Peev
Trummor - Lea Larsson
Elbas - Johan Mörk 

Trailer och affisch
Wilhelm Hagberg

Producent och info
Anna Holmlin Nilsson - 070-752 64 45 - anna@musikteaterunna.se

Biljettpris

Ordinarie: 300 kr
Pensionär: 150 kr
Student: 150 kr
18-26 år: 150 kr
0-17 år: Gratis

Biljetter




Föreställningen stöds av Kulturrådet, Musikverket och Hidegruppen

Presscitat

"I Johan Theodorssons tolkning av Karin Boyes klassiska roman Kallocain används den hårda musiken för att spegla huvudpersonens innersta tankar"

"Det är musik med ett expressivt, impressionistiskt och brutalistiskt uttryck där klangerna och rytmiken är viktigast" säger Anders Peev.

Gotlands tidningar, 7/6 2019

Handling

Kemisten Leo Kall och hans fru Linda lever i ett framtida övervakningssamhälle, Världsstaten. Alla bor under jord, alla kallas medsoldater och ingen litar på någon i detta angiverisamhälle. Överallt finns polisöron och polisögon, lika verksamma i mörker som i ljus, till och med i sovrummen. 

Leo Kall har framställt en sanningsdrog som får människor att avslöja sina innersta tankar. Staten börjar använda Kallocainet för att undersöka brottslingar och det stiftas en ny lag mot statsfientligt sinnelag. Till och med tankar kan nu dömas. 

Under experimenten med drogen får Leo höra lockande men oroväckande berättelser. Försökspersonerna från frivilliga offertjänsten vittnar om en ökenstad dit statens kontroll inte räcker. Om sånger som inte är marscher. Om människor som litar på varandra. Mot sin vilja påverkas Leo Kall av berättelserna om att en annan värld är möjlig.  

Samtidigt misstänker han att hans fru är otrogen. För att få veta sanningen binder han sin fru och tvingar henne under sprutan. Men mötet med Linda under Kallocainets rus slutar inte som han hade trott. Tillsammans börjar Leo och Linda att drömma om ett annat liv. Men kanske är det för sent?

Om musiken

Musiken i Kallocain är specialkomponerad av Musikteater Unnas Anders Peev som inspirerats av modern progressiv metal, komponerad för en trio med elgitarr, elbas och trummor med dubbla baskaggar.

– Vi tyckte att metal-genren var ett självklart val när vi började arbeta med det skräcksamhälle som Karin Boye beskriver, säger Anders Peev. Leo Kall bär på en förtryckt frustration och en ilska som han inte kan visa för sin fru eller sina medsoldater. Känslor som vi istället låter musiken i föreställningen utrycka. 

Om vårt spelsätt på scen

Musikteater Unna spelar en väldigt unik teater där musik och berättelse är sammanlänkande i en rytmisk och regisserad dramaturgi. Allt är inte gestaltning från skådespelaren utan Johan Theodorsson är lika delar skådespelare och berättare på scen. I fallet med Kallocain spelar Johan kemisten Leo Kall som är den som berättar historien. Leo är liksom en traditionell berättare fri att göra vad han vill på scen för att publiken ska förstå. Berätta, dansa, sjunga, prata med publiken eller gestalta en roll.

Fotograf:  C. Anders Wallén

Varför utomhusteater i Hide kulturbrott?

Svaret skulle kunna vara: Efter pausen, när solen går ner, framträder scenljuset i lätt grön färg på kalkbrottets kala stenväggar.

Men vi såg något annat långt tidigare. Boyes framtidsdystopi, ett kargt stenlandskap och metalmusik. Vi fick rysningar av kombinationen redan i teorin och när vi var på plats i Hide och filmade upptäckte vi något ännu mäktigare. Det monumentala. Slaggstenarna som aldrig tar slut. Långa, skarpa revor i berget skapade av dynamit. Människan har arbetat hårt för att ändra naturen. Resultatet är vackert och hemskt på samma gång. Precis som Kallocain. Drogen som kan användas för att med våld öppna upp en människa och läsa hennes innersta tankar. Men som samtidigt får alla att bli totalt uppriktiga och ärliga, som för människorna ett litet steg närmare varandra.

Tolkning av Kallocain

Musikteater Unna har observerat och lyssnat på vad Kallocain kan säga till oss idag. Romanen utspelar sig i ett skräcksamhälle där alla är rädda för varandra. Allt du gör är för statens bästa och till och med dina barn tillhör Världsstaten. Så uppfinner Leo den märkliga drogen Kallocain som medför att ingen människa kan neka till sanningen. Inte ens våra innersta tankar är våra egna längre, de tillhör staten. Men drogen får andra effekter än att bara vara ett vapen i statens strävan efter total kontroll av sina medborgare. De som får drogen pratar om längtan efter andra sammanhang än statens, längtan efter egosistisk kärlek till man eller fru, till sina barn. Under Kallocainets påverkan erkänner människor att de är rädda för att bli angivna och att de längtar efter sammanhang där man kan lita på varandra. De kan inte ljuga under sprutan.  

Starkast kommer detta fram när Leo Kall ger Kallocain till sin fru Linda. Han är svartsjuk och tror att hans chef Edo Rissen är otrogen med Linda. Är det sant? Inget kan vara mer fel. Linda säger: ”Jag har aldrig kunnat tala med dig. Du är rädd och jag är rädd, och alla är rädda. Ensam, alldeles ensam.” Linda har under hela deras tid tillsammans saknat en närhet till Leo vilket hon erkänner under Kallocainets rus. Dagen efter är Leo rädd att Linda har anmält honom för vad han gjort. Men hon säger något överraskande helt utan Kallocain. ”Jag vill tala med dig. Länge. Vill du ha lite mer av mig, Leo?"

Kallocainet för människorna närmre varandra.

MEDVERKANDE

Johan Theodorsson
Skådespelare och manus

Skådespelare, scenberättare och manusförfattare. Efter teaterutbildning 94-96 har Johan arbetat i olika scenkonstellationer i över 20 år. Johan blandar genrer och uttryck på scen såsom storytelling, skådespeleri och musik och materialet Johan kan vara allt från sagor till historiska händelser men oftast är det självskrivet med ett starkt samhällsengagemang. Den dramaturgiska inspirationen kommer ofta från fantasy och äventyrsberättelser. Johan har medverkat i alla Musikteater Unnas föreställningar som manusförfattare och berättare och är en internationellt erkänd scenberättare som uppträtt på festivaler i hela Europa.

Johan och Anders driver Musikteater Unna tillsammans sedan 2010 och har tidigare gjort sex föreställningar tillsammans bla succén Maria Johansdotter som har spelats mer än 150 gånger runt om i världen på platser som Dubai, Amsterdam och Paris.


Anders Peev
Komposition och elgitarr

Musiker, komspositör och ljudtekniker. Utbildad i nyckelharpa på Musikhögskolan i Stockholm. Anders började spela gitarr vid 7 års ålder och har sin musikaliska bakgrund i rockmusik och metal. Anders spelar tenornyckelharpa, kontrabasnyckelharpa, basmandora, elbas och elgitarr. Han spelar tex med folkmusikduon Anda, Hakan Vreskala och Nina Nordvall Vahlberg. Anders är också filmmusikompositör och har bla skrivit musik till SVT-dokumentären Det rätta barnet.

Anders utgör ena hälften av Musikteater Unna och har komponerat och framfört all musik till Unnas föreställningar sedan starten 2010. 2012 hade Unna premiär på föreställningen Maria Johansdotter - baserad på en sann historia om en transperson och nyckelharpspelare som levde på 1700-talet.


Torgrim Mellum Stene
Regissör

Stolt presenterar vi här vår regissör!

Torgrim Mellum Stene - känd berättarkonstnär, dramatiker och regissör hemmahörande i Norge med världen som sitt arbetsfält. Torgrim har skrivit och framfört en rad föreställningar på turné i Norden och Europa, bl a Krigsberättelser av Amir Mirzai och ROOTS om Europas rötter tillsammans med 3Troubadours. Han har också skrivit och regisserat Årsringar i sten, den årliga vandringsteatern på Akershus fästning i Oslo.

Lea Larsson
Trummor

Med 20 års erfarenhet är Lea Larson en veteran från den svenska metal-scenen och har turnerat med band som Metalite, Imber och Seynabo med flera. Tillsammans med artisten Marit Bergman startade hon sommarlägret Popkoll som riktar sig till unga tjejer och transpersoner.

Johan Mörk 
Elbas

Johan Mörk är musiker, kapellmästare och musikalisk mångsysslare. Han är utbildad på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Vid sidan av sitt huvudinstrument elbas spelar han gitarr, piano, fiol och sjunger.

Sedan 2007 har Johan sin bas i Stockholm, där han frilansar och driver sina olika musikaliska projekt. Han kan till exempel ses som konferencier och bandledare för musikalklubben Club Corner of the Sky och karaokeklubben Livebandskaraoken, och som frontman i coverbandet Johan Mörk och Kärleken.

PRAKTISKA FRÅGOR

Kafé
Vi kommer att sälja fika en timme före föreställningen börjar och i pausen. Det blir kaffe, te, dricka och enklare smörgåsar. Ingen alkoholservering.

Programblad
Finns att köpa i kafét.

Parkering
Det går att parkera nära själva spelplasten. Ca 150 meter att gå.

Filtar och dynor
Vi har tyvärr varken filtar eller dynor att låna ut så ta gärna med om det blir kyligt.

Fotografering
Fotografering med blixt under föreställningen är inte tillåtet. Vill du dokumentera med mobiltelefon för instagram och facebook, dela gärna dina bilder på Musikteater Unnas facebook och instagram. Tänk på att det kan störa din granne.

Toaletter
Finns bredvid kafét.

Egen mat och dryck
Hide kalkbrott är en underbar plats för att ha picknick. Havet ligger nära för den som vill bada.




Bild: Hidegruppen

OM HIDE KALKBROTT "Gotlands Dalhalla"

Vid Hideviken på nordöstra Gotland ligger kalkbrottet som av vssa kallas för ”Gotlands Dalhalla”. Det finns många nedlagda kalkstensbrott på norra Gotland bla Blå Lagunen, Smöjen eller Kyllaj med sina badsjöar och Hide kalkbrott eller kulturbrott som är mer rättvist dessa dagar. Roland Ingemarsson skriver i Hela Gotland att man menar ”Hide Kulturbrott” och inte resten av det stora Hidebrottet när man pratar om ”Gotlands Dalhalla”. "Förvisso ett rejält sår i naturen som aldrig läker ... men som fått betala tillbaka med nya värden.” Han menar naturligvis de kulturhändelser som ägt rum på den scen där Musikteater Unna ska spela Kallocain sommaren 2019, scenen som byggdes 1999. 

Men förut var det ett stenbrott under många årtionden och det har satt sina spår. Slagghögar, lodräta väggar på upp till åtta meter och ett månlandskap som visar hur människor har ätit sig ner meter för meter i jakten på kalksten. Så här skriver Roland Ingemarsson.

"Brottet i Hide där man ställt upp en kulturscen kallas ”Hennas stenbrott”. Det var där Henna Karlsson hämtade sin fina täta marmorliknande kalksten till Slite Stenhuggeri. Där har man varsamt borrat fram hela stora stenblock avsedda att förädlas till konststen”.

Referat och citat är från artikeln Hide kulturbrott så mycket mer än en scen publicerad helagotland.se den 28/9 2018. Läs hela artikeln

BILDER FRÅN HIDE

Vi deltar i ett stort samarbetsprojekt med berättare från Wales och Italien som ska bli en internationell föreställning. Creative Europe stödjer projektet. Övriga deltagare är berättarfestivalerna Raccontamiunastoria och Beyond the border.