v

KALLOCAIN

En berättelse om det viktiga du aldrig vågade säga.

Av Karin Boye 

En dystopi om sanningsdrogen som ger världsstaten kontroll över medborgarnas tankar. Karin Boyes litterära mästerverk gestaltas av en ensam skådespelare med ett sammanbitet metalband; elgitarr, bas och dubbla baskaggar.  

”En föreställning med många tonlägen.”/ Gotlands tidningar

Kemisten Leo Kall och hans fru Linda lever i ett framtida övervakningssamhälle. Leo har framställt en sanningsdrog, Kallocain, som staten använder för att få människor att avslöja sina innersta tankar. Men drogen får en annan effekt, människor öppnar sig och något mirakulöst händer. För första gången möts Leo och Linda och tillsammans börjar de drömma om ett annat liv. Men är det för sent?

"Det fanns ingen tvekan i mig längre. Jag var med om att skapa en ny värld."/ Leo Kall

Kallocain är en rasande och poetisk föreställning om nedtryckt kärlek i ett auktoritärt samhälle. Föreställningen är skapad av scenberättaren Johan Theodorsson och musikern Anders Peev som har samarbetat sedan 2010. Med stöd av Kulturrådet och Musikverket.

Föreställningen är 2 h lång med paus

För att minska spridningen av COVID19 spelas föreställningen utomhus, tex. på skolgården eller annan närliggande lämplig plats.

Sju minuter ur föreställningen

Manus
Johan Theodorsson efter Karin Boyes roman

Musik
Anders Peev

Regissör
Torgrim Mellum Stene

På scen
Leo Kall - Johan Theodorsson
Elgitarr - Anders Peev
Trummor - Lea Larsson
Elbas - Johan Mörk 

Trailer och affisch
Wilhelm Hagberg

INFORMATION & KONTAKT

Mette af Klint
info@musikteaterunna.se
073-948 41 51

Föreställningen stöds av Kulturrådet, Musikverket och Hidegruppen

Recension

"Detta är en föreställning med många tonlägen."

"Unna har vågat sig på ett till synes vansinnigt projekt."

Gotlands tidningar, 1/8 2019

Handling

Kemisten Leo Kall och hans fru Linda lever i ett framtida övervakningssamhälle, Världsstaten. Alla bor under jord, alla kallas medsoldater och ingen litar på någon i detta angiverisamhälle. Överallt finns polisöron och polisögon, lika verksamma i mörker som i ljus, till och med i sovrummen. 

Leo Kall har framställt en sanningsdrog som får människor att avslöja sina innersta tankar. Staten börjar använda Kallocainet för att undersöka brottslingar och det stiftas en ny lag mot statsfientligt sinnelag. Till och med tankar kan nu dömas. 

Under experimenten med drogen får Leo höra lockande men oroväckande berättelser. Försökspersonerna från frivilliga offertjänsten vittnar om en ökenstad dit statens kontroll inte räcker. Om sånger som inte är marscher. Om människor som litar på varandra. Mot sin vilja påverkas Leo Kall av berättelserna om att en annan värld är möjlig.  

Samtidigt misstänker han att hans fru är otrogen. För att få veta sanningen binder han sin fru och tvingar henne under sprutan. Men mötet med Linda under Kallocainets rus slutar inte som han hade trott. Tillsammans börjar Leo och Linda att drömma om ett annat liv. Men kanske är det för sent?

Om musiken

Musiken i Kallocain är specialkomponerad av Musikteater Unnas Anders Peev som inspirerats av modern progressiv metal, komponerad för en trio med elgitarr, elbas och trummor med dubbla baskaggar.

– Vi tyckte att metal-genren var ett självklart val när vi började arbeta med det skräcksamhälle som Karin Boye beskriver, säger Anders Peev. Leo Kall bär på en förtryckt frustration och en ilska som han inte kan visa för sin fru eller sina medsoldater. Känslor som vi istället låter musiken i föreställningen utrycka. 

Om vårt spelsätt på scen

Musikteater Unna spelar en väldigt unik teater där musik och berättelse är sammanlänkande i en rytmisk och regisserad dramaturgi. Allt är inte gestaltning från skådespelaren utan Johan Theodorsson är lika delar skådespelare och berättare på scen. I fallet med Kallocain spelar Johan kemisten Leo Kall som är den som berättar historien. Leo är liksom en traditionell berättare fri att göra vad han vill på scen för att publiken ska förstå. Berätta, dansa, sjunga, prata med publiken eller gestalta en roll.

MEDVERKANDE

Johan Theodorsson
Skådespelare och manus

Skådespelare, scenberättare och manusförfattare. Efter teaterutbildning 94-96 har Johan arbetat i olika scenkonstellationer i över 20 år. Johan blandar genrer och uttryck på scen såsom storytelling, skådespeleri och musik och materialet Johan kan vara allt från sagor till historiska händelser men oftast är det självskrivet med ett starkt samhällsengagemang. Den dramaturgiska inspirationen kommer ofta från fantasy och äventyrsberättelser. Johan har medverkat i alla Musikteater Unnas föreställningar som manusförfattare och berättare och är en internationellt erkänd scenberättare som uppträtt på festivaler i hela Europa.

Johan och Anders driver Musikteater Unna tillsammans sedan 2010 och har tidigare gjort sex föreställningar tillsammans bla succén Maria Johansdotter som har spelats mer än 150 gånger runt om i världen på platser som Dubai, Amsterdam och Paris.


Anders Peev
Komposition och elgitarr

Musiker, komspositör och ljudtekniker. Utbildad i nyckelharpa på Musikhögskolan i Stockholm. Anders började spela gitarr vid 7 års ålder och har sin musikaliska bakgrund i rockmusik och metal. Anders spelar tenornyckelharpa, kontrabasnyckelharpa, basmandora, elbas och elgitarr. Han spelar tex med folkmusikduon Anda, Hakan Vreskala och Nina Nordvall Vahlberg. Anders är också filmmusikompositör och har bla skrivit musik till SVT-dokumentären Det rätta barnet.

Anders utgör ena hälften av Musikteater Unna och har komponerat och framfört all musik till Unnas föreställningar sedan starten 2010. 2012 hade Unna premiär på föreställningen Maria Johansdotter - baserad på en sann historia om en transperson och nyckelharpspelare som levde på 1700-talet.


Torgrim Mellum Stene
Regissör

Stolt presenterar vi här vår regissör!

Torgrim Mellum Stene - känd berättarkonstnär, dramatiker och regissör hemmahörande i Norge med världen som sitt arbetsfält. Torgrim har skrivit och framfört en rad föreställningar på turné i Norden och Europa, bl a Krigsberättelser av Amir Mirzai och ROOTS om Europas rötter tillsammans med 3Troubadours. Han har också skrivit och regisserat Årsringar i sten, den årliga vandringsteatern på Akershus fästning i Oslo.

Lea Larsson
Trummor

Med 20 års erfarenhet är Lea Larson en veteran från den svenska metal-scenen och har turnerat med band som Metalite, Imber och Seynabo med flera. Tillsammans med artisten Marit Bergman startade hon sommarlägret Popkoll som riktar sig till unga tjejer och transpersoner.

Johan Mörk 
Elbas

Johan Mörk är musiker, kapellmästare och musikalisk mångsysslare. Han är utbildad på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Vid sidan av sitt huvudinstrument elbas spelar han gitarr, piano, fiol och sjunger.

Sedan 2007 har Johan sin bas i Stockholm, där han frilansar och driver sina olika musikaliska projekt. Han kan till exempel ses som konferencier och bandledare för musikalklubben Club Corner of the Sky och karaokeklubben Livebandskaraoken, och som frontman i coverbandet Johan Mörk och Kärleken.

Tolkning av Kallocain

Musikteater Unna har observerat och lyssnat på vad Kallocain kan säga till oss idag. Romanen utspelar sig i ett skräcksamhälle där alla är rädda för varandra. Allt du gör är för statens bästa och till och med dina barn tillhör Världsstaten. Så uppfinner Leo den märkliga drogen Kallocain som medför att ingen människa kan neka till sanningen. Inte ens våra innersta tankar är våra egna längre, de tillhör staten. Men drogen får andra effekter än att bara vara ett vapen i statens strävan efter total kontroll av sina medborgare. De som får drogen pratar om längtan efter andra sammanhang än statens, längtan efter egosistisk kärlek till man eller fru, till sina barn. Under Kallocainets påverkan erkänner människor att de är rädda för att bli angivna och att de längtar efter sammanhang där man kan lita på varandra. De kan inte ljuga under sprutan.  

Starkast kommer detta fram när Leo Kall ger Kallocain till sin fru Linda. Han är svartsjuk och tror att hans chef Edo Rissen är otrogen med Linda. Är det sant? Inget kan vara mer fel. Linda säger: ”Jag har aldrig kunnat tala med dig. Du är rädd och jag är rädd, och alla är rädda. Ensam, alldeles ensam.” Linda har under hela deras tid tillsammans saknat en närhet till Leo vilket hon erkänner under Kallocainets rus. Dagen efter är Leo rädd att Linda har anmält honom för vad han gjort. Men hon säger något överraskande helt utan Kallocain. ”Jag vill tala med dig. Länge. Vill du ha lite mer av mig, Leo?"

Kallocainet för människorna närmre varandra.

Hela ensemblen efter premiären 30/7 2019 i Hide kulturbrott på Gotland.
Foto: Jörgen Bodner