Om teatern

Musikteater Unna gör minimalistiska musik- och berättarföreställningar med en scenberättare och en musiker på scen. Med storytelling, narrativ musik och gestaltning skapar de episka berättelser med ett tydligt samhällsengagemang.


Teatern bildades 2010 av scenberättaren Johan Theodorsson och musikern Anders Peev med en lust att berätta dramatiska berättelser från förr men med ett modernt innehåll. Musikteater Unna spelar föreställningar både internationellt och i hela landet för vuxna, barn och ungdomar. Vi spelar i skolor och på öppna scener. 2017 började Musikteater Unna samarbeta med teaterproducenten Anna Holmlin Nilsson.


Musikteater Unna har framträtt vid flera internationnella berättarfestivaler, bla i Rom, Oslo, Paris, Amsterdam, Alden Biesen, Helsingfors och Bolzano.

Hem

Foto: Josefin Wiklund

Foto: Jens Mohr

Foto: Johan Westin

Om Johan Theodorsson

CV


Johan Theodorsson är scenberättare, manusförfattare och konstnärligt ansvarig för Musikteater Unna. Läs mer på www.johantheodorsson.com.


Han är utbildad vid Kulturama i teater och har arbetat i olika scenkonstgrupper i snart 20 år. Konstnärligt jobbar Johan med en blandning av storytelling, skådespeleri och musik. Syftet är att uppnå mer dynamiskt och dramatiskt berättande. Den dramaturgiska inspirationen kommer ofta från fantasy och äventyrsberättelser. Johan jobbar med alla sorters berättelser och samarbetar med bla Stadsmuseet i Stockholm.


Johan driver företaget Fantasiförmedlingen som förutom föreställningar erbjuder utbildningar i muntligt berättande.


______________________________________________________________________________________________________________________







Vårt konstnärliga koncept

Musikteater Unna spelar minimalistiska föreställningar som levererar episka berättelser med ett tydligt samhällsengagemang. Vi är två på scen och arbetar med följande sceniska uttryck: scenberättande, dramatisk narrativ musik och improviserad dramatisk tajming. Vi jobbar efter ett manus bestående av regisserade och improvisatoriska delar, både i berättandet och musiken.


I scenberättande är grunden det muntliga berättandet som skapar scener som inte begränsas av tid, rum, scenografi och antal karaktärer. För att skapa variation används teatergestaltning som sätter emfas på utvalda scener med skriven dialog.


Dramatisk narrativ musik är specialkomponerad musik som förknippas med tex en karaktär eller en plats och används för att berätta något som inte förmedlas till publiken genom scenberättandet.


Improviserad dramatisk tajming innebär att musikern och berättaren lyssnar på varandra och tillsammans skapar dramatiska kurvor genom att mötas på bestämda synkpunkter i den dramatiska strukturen.

Om Anders Peev

CV


Anders Peev är musiker, kompositör, ljudtekniker och konstnärligt ansvarig för Musikteater Unna.

Läs mer på www.nanoqrecordings.se.


I pojkrummet i norra Botkyrka dundrade Iron Maiden-riffen på elgitarren. Som vuxen tog dock nyckelharpan och fokmusiken över. Anders har musiker- och pedagogexamen från Kungliga Musikhögskolan, Stockholm. Han är en allsidig musiker som komponerar musik för film och tv samt producerar och mixar skivinspelningar i sin studio i Bagarmossen.


Anders driver Nanoq recordings och spelar med folkmusikduon Anda, Hakan Vreskala och Nina Nordvall Vahlberg.

Om Anna Holmlin Nilsson

Anna Holmlin Nilsson är producent för Musikteater Unna. Läs mer om Anna


Lärare i samhällsvetarämnena, mediepedagog och projektutvecklare på Utbildningsradion, utredningssekreterare på Kommissionen mot antiziganism, författare till lärobok i samhällskunskap ”Utkik” på Gleerups förlag, samt redaktör och författare av undervisningsmaterial till bland annat Statens medieråd, Ungdomsstyrelsen och UR. Lärarutbildad på Lärarhögskolan i Stockholm. Verksam som teaterproducent sedan 3 år för bland annat Musikteater Unna, Unga Roma, Teater Komet, Teater Accént, Claire Parsons Dance Co, Jelnek Dance Co mfl

Musikteater Unnas föreställningar 2010-2015

  1. 2017 hade vi premiär på En bit av mig en föreställning av nyanländas egna berättelser.

  2. 2015 tog vi fram Hjärtat har sin egen plånbok tillsammans med skådespelerskan Harleen Kalkat. Föreställningen handlar om ett möte mellan tiggerskan Emina från Kosovo och den Jonatan från Östermalm.

  3. 2015 hade vi också premiär på Häxorna som handlar om en ensam flicka som utmanar makten under häxprocesserna i Ångermanland på 1600-talet. Föreställningen baseras på historiska källor.

  4. Vår största succé Maria Johansdotter har spelats över 150 gånger sedan premiären 2012 på Stockholm pride. Det är en sann historia om en transperson som levde i Karl XIIs Sverige och baseras på rättegångsprotokoll från 1705 och 1706.

  5. Vår första föreställning Skogens hjärta (2010) var en barnföreställning och handlade om miljöfrågor.


Läs mer om föreställningarna


Musikteater Unna stöds av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Stockholms stad.